fredag 15 april 2016

VI KOM IN!


I onsdags gav vi oss av till Washington Square Park för att försöka få en skymt av Bernie på hans hittills största möte på Manhattan. Och vi lyckades! Ett tag såg det mörkt ut - när vi kom fram till 8 St NYU tunnelbanestationen var det redan packat och en kö ringlade sig runt flera kvarter och rörde sig i snigelfart. I och för sig gick det ingen nöd på oss, vi hade sällskap av Keiths jobbarkompis, massor av försäljare och kampanjare, och helt orimliga mängder NYU-hipsters! Några av akterna - bland annat Vampire Weekend som bidrog med ett par låtar inklusive bästa A-Punk - fick vi lyssna på från utanför parken. Men till slut, precis innan huvudpersonen entrade scenen, lyckades vi komma in i parken!


Enligt media var vi 27 000 personer i parken, och det märktes verkligen! Vi stod i kö åtminstone ett par timmar, och sen höll själva eventet på ytterligare tre - rätt slut i benen när vi kom hem! Men vad gör man inte för att träffa den här fantastiska Bernie-maskoten?



Bernie sa som vanligt en massa bra saker och såklart en del som jag inte helt höll med om (det är intressant hur han lyckas blanda interkulturell förståelse och insiktsfull utrikespolitik med klassiska protektionistiska 'Kineserna tar våra jobb'-retorik). Framförallt lycker jag att han briljerar när det kommer till skatter och universiell sjukvård, men han har också en bra stance när det gäller utsatta grupper och fick en hel del stora aplåder. Som bäst är han när han får diskutera systemfel och inte snöar in på enskilda miljonärer - alltså jag är inget fan av Walmartfamiljen men de är bara ett symptom, inte roten på problemet, liksom! Hela talet går att lyssna på här för den som är nyfiken. 


Oavsett hur det går i primärvalet hör i NY så är det spännande att vara med i processen och se hurgräsrotsorganiserandet går till. Det är verkligen väsenskilt från Sverige, på både bra och dåliga sätt. Kommer bli ett spännande valår, om inte annat!

In other news så har jag ansökt till ett gäng distanskurser för sommaren och hösten (sista ansökningsdag idag, missa inte!) och dessutom omregistrerat mig på den SU-kurs i projektledning som stått på min att göra-lista ända sen jag tog examen 2011. Kanske är det denna sommar jag äntligen får stryka den från listan? Allt beror ju på hur jobbsökandet utvecklar sig förstås, men med tanke på allt som händer i Sve med pappas dödsbo så känns det inte helt fel att ha en mer flexibel sysselsättning i några månader. Vi får se vad som händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar