torsdag 19 maj 2016

ATT SKAFFA KÖRKORT I NEW YORK - DEL 1

Nu när vi äntligen skaffat våra ID-kort är det dags för nästa steg i hela immigrations-processen. Körkort! Keith har en tid på DMV för att göra det skriftliga provetpå onsdag nästa vecka, och förhoppningsvis ska uppkörningen bli klar innan vår tripp till Florida i juli. Håll tummarna för honom på onsdag!

Att skaffa ett amerikanskt körkort är egentligen ingen komplicerad process jämfört med att ta körkort i Sverige, men det är mycket som är annorlunda och mycket att tänka på. Reglerna varierar ju också från stat till stat, men vi behöver iallafall bara orora oss för New York State.

Så hur går det till då? För den som har greencard är det inget problem att skaffa amerikanskt körkort, men jag har läst online att det är bra att vänta en månad efter ankomsten innan man börjar processen. Inga problem för Keiths del iallafall! Det första man behöver se till är att man har de efterfrågade "six points of identification" - i NY state behövs ett flertal dokument för att bekräfta sin identitet när man ansöker om körkort, ID eller learners permit. När jag skaffade mitt ID hade jag, förutom mitt pass, social security card och mitt greencard, med mig en telefonräkning och ett amerikanskt kreditkort. Eftersom det inte finns något folkbokföringsregister i USA måste man helt enkelt bevisa vem man är på det sättet... Med ID-dokumenten, en ifylld blankett och betalning för körtillståndet (runt 70 dollar - billigt jämför med Sverige) är man redo för ett besök på DMV. Som tur är kan man boka tid online, men man får ändå räkna med en del väntan.

Det är snabba puckar - man lämnar in blanketten och betalar, och så får man göra teoriprovet direkt! Plus ett ögontest right on the spot - smidigt! Så resten av veckan kommer Keith roa sig med att göra övningstesten på DMVs hemsida - vi återkommer med rapport efter hans besök!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar